چگونه مصاحبه کاری موفق داشته باشیم؟

 

 حتما شما هم مصاحبه کاری را تجربه کردید و یا اگر در شرف ورود به بازار کارهستید و یا با آن روبه‌رو خواهید شد. استرس در مصاحبه شغلی کاملا طبیعی است و معمولا سراغ همه می‌آید. شما در مصاحبه شغلی موقعیتی را می‌یابید که باید خودتان را اثبات کنید!! برای مصاحبه کاری موفق لزوماً نیاز به یک رزومه بلند مدت نخواهد بود. نحوه معرفی و رعایت نکاتی در بیان کلمات می‌تواند راه‌گشا باشد.

در ادامه راه‌های موفقیت در مصاحبه کاری بیان می‌شود امید است که مفید واقع شود.

1- دقیق توضیح دهید.

در مصاحبه کاری، مصاحبه کنندگان معمولا می‌خواهند که کمی بیشتر درباره خودتان صحبت کنید ممکن است این طوری سؤال کنند که چه خبر؟ از اوضاع و احوال بگویید. شما نباید از روزگار شخصی خود یا وضعیت آب و هوا بگویید قطعا منظور مصاحبه کننده این‌ها نیست و هدفش محک زدن شما برای موقعیت شغلی مد نظر است. سعی کنید از آنچه در رزومه نوشته‌اید پا را فراتر بگذلرید چون رزومه شما ممکن است بارها توسط ایشان مطالعه شده باشد. دقیق سخن بگویید و لحن کلام مناسبی داشته باشید و سعی کنید با عبارات جدید به صورتی جالب توانایی‌های خود را شرح دهید.

2- قبل از مصاحبه تحقیق کنید.

سعی کنید بدون اطلاعات و آگاهی قبلی در جلسه مصاحبه شرکت نکنید! سعی کنید قبل از رفتن به محل موردنظر اطلاعات مربوط به آن شرکت را پیدا کنید این کار را می توانید از طریق سرچ کردن در اینترنت انجام دهید. به عنوان مثال از موقعیتی که قرار است در آن استخدام شوید، افرادی که درآن شرکت مشغول به کار هستند و مهم‌تر از همه مدیری که قرار است با او کار کنید اطلاعات به دست آورید. در غیر این صورت بی‌مسئولیت به نظر می‌آیید واین نمره منفی برای شما محسوب خواهد شد.

3- هوشمندانه سؤال کنید.

معمولا در پایان مصاحبه کاری، از شما می‌خواهند که سؤالات خود را بپرسید. این موقعیت زمان مناسبی برای نشان دادن هوش شماست. به هیچ وجه نگویید ممنون سؤالی ندارم، یا سؤالات کلی و بی‌ربط نپرسید، به عنوان مثال بپرسید در 6 ماه آینده جایگاه شغلی مورد نظر چه چشم اندازی خواهد داشت.

4- ایده و نظر بدهید.

اگر می خواهید مصاحبه‌کاری تأثیر گذاری داشته باشید باید خود را فعال و پویا نشان دهید، همین‌طور توانا در حل مسئله. به عنوان مثال با آگاهی از زمینه‌کاری، فعالیت و جایگاه شرکت، ایده و نظراتی که برای بهبود به نظرتان می‌رسد بیان کنید. حواستان باشد نقد بدون راه حل فایده‌ای نخواهد داشت. این طوری انگیزه خود را نشان خواهید داد.

5- مؤدب و موجه باشید.

همه می‌دانیم دروغ گویی کار خوبی نیست. دربیشتر مواقع دست فرد دروغ‌گو، رو خواهد شد. از قدیم گفته‌اند ماه پشت ابر نمی‌ماند. درمورد نگارش رزومه، در مورد توانایی‌های خود غلو نکنید. درمصاحبه‌کاری، موجه و مؤدب باشید. وسط حرف دیگران نپرید و با متانت صحبت کنید. اگر می‌خواهید مصاحبه موفقی داشته باشید سروقت حاضر شوید وصادقانه صحبت کنید.

6- سؤالات رایج درباره مصاحبه شغلی را تمرین کنید.

کافی است در گوگل «رایج‌ترین سؤالات مصاحبه استخدامی» را جست‌وجو کنید. جالب است بدانید که شبکه اجتماعی لینکدین هم دوره آموزش ویژه‌ای برای مصاحبه دارد. شما با جستجو و بررسی کردن سؤالات مختلف به یاری خدا می‌توانید مصاحبه شغلی موفقیت‌‌آمیزی داشته باشید.

7- آگهی شغلی را با دقت بخوانید.

پیشنهاد میشود آگهی شغلی را پرینت بگیرید و قسمت‌های مهم را هایلات کنید این‌طوری می‌توانید متوجه شوید چه نکاتی برای کارفرما اهمیت دارد ومتناسب با آن خود را آماده کنید.

8- با دوست خود تمرین کنید.

پیشنهاد می‌شود با یکی از دوستان خود لحظات مصاحبه را شبیه‌‌سازی و تمرین کنید. هنگام تمرین علاوه بر تمرکز روی گفته‌های خود زبان بدن نیز تمرین کنید.

9- لباس و وسایل روز مصاحبه را از شب قبل آماده کنید.

بهتر است مناسب با محلی که قصد کار دارید لباس بپوشید ترجیحا ساده ورسمی! با خود یک دفترچه یادداشت و خودکار بردارید.پیشنهاد می‌شود از تلفن همراه خود برای یادداشت برداری استفاده نکنید چون این فرهنگ هنوز جا نیفتاده است!

ارسال دیدگاه